
Power Query (występujący również pod nazwą Pobieranie i przekształcanie danych) to dodatek dla programu Microsoft Excel ułatwiający pracę z danymi. Nie dość, że pozwala importować dane z ponad 40 różnych źródeł, to jeszcze umożliwia ich łączenie, przekształcanie, filtrowanie i rozbudowywanie o kolejne elementy. To wszystko ułatwia dalszą analizę i modelowanie zgromadzonych danych. Ponadto, zamiast tworzyć skomplikowane formuły lub wykonywać trudne i czasochłonne operacje wszystko sobie „wyklikujesz”. Po prostu rewelacja! Ale czy Power Query jest dla Ciebie?
Jak to się wszystko zaczęło?
Firma Microsoft opublikowała dodatek Power Query w 2013 roku jako narzędzie ułatwiające importowanie i przekształcanie danych za pomocą zapytań. Co za tym idzie, Power Query nie jest zaimplementowany ani do Excela w wersji 2010, ani w wersji 2013. Na szczęście gigant z Redmond udostępnił go do bezpłatnego pobrania i zainstalowania we wspomnianych wersjach arkusza kalkulacyjnego.
W przypadku Excela 2016 narzędzie to jest już wbudowane, ale zamiast występować jako osobna karta Power Query na wstążce Excela, tym razem jest dostępne na karcie Dane w grupie Pobieranie i przekształcanie danych.
Dlaczego Microsoft zmienił nazwę narzędzia? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale być może nazwa Power Query powodowała u niektórych użytkowników obawy, że jest on bardzo skomplikowany i ciężko będzie się go nauczyć. Nic bardziej mylnego. Dodatek ten jest prosty w obsłudze, a nauka posługiwania się nim jest wręcz ekspresowa.
Power Query – gdzie go znajdę?
Jak już wspominałem jeżeli jesteś użytkownikiem Excela 2010 (dokładnie wersja Professional Plus z pakietem Software Assurance) lub Excela 2013, to będziesz musiał pobrać i zainstalować opisywany dodatek.
Zanim to jednak zrobisz, upewnij się czy masz Excela w wersji 32-bitowej czy 64-bitowej. Sprawdzisz to klikając na kartę Plik, a następnie Pomoc (w Excelu 2010) lub Konto (w Excelu 2013). Wśród wyświetlonych informacji znajdziesz odpowiedź na temat używanej platformy.
Aby pobrać bezpłatny dodatek Power Query kliknij tutaj.
Teraz wystarczy wskazać odpowiednią wersję na stronie Microsoftu i postępować według instrukcji. Już za chwilę na wstążce pojawi się nowa karta Power Query.
Jeśli jesteś użytkownikiem Excela 2016, to niczego nie musisz instalować, ponieważ Power Query znajduje się na karcie Dane w grupie Pobieranie i przekształcanie danych.
Do czego służy Power Query?
Jest to narzędzie z kategorii ETL (Extract – Transform – Load), czyli pozwala pobrać dane z niemal każdego źródła (Extract), następnie przekształcić zgromadzone dane w odpowiedni sposób, aby uzyskać tabelę (Transform), a na końcu umieścić ją w Excelu lub tzw. modelu danych (Load).
W tym miejscu warto wspomnieć, że dane źródłowe można pobierać m.in. ze skoroszytów Excela, plików tekstowych, a nawet całych folderów. Ponadto Power Query importuje dane z baz danych, np. Microsoft Access, Oracle, MySQL, PostgreSQL czy SAP HANA, z platformy Azure, z usług online takich jak Facebook czy z sieci Web. Wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki.
Prościej być nie może
Narzędzie to jest intuicyjne i łatwe w użyciu. Już samo spojrzenie na polecenia dostępne na kartach edytora Power Query pokazują, że praca z nim będzie czystą przyjemnością, a nie drogą przez mękę. Przygotowanie danych przebiega naprawdę bardzo szybko, dzięki czemu zaoszczędzisz sporo czasu i zoptymalizujesz proces pracy z danymi.
Kompatybilność przede wszystkim
Ten dodatek w każdej wersji Excela (2010, 2013, 2016) działa dokładnie w taki sam sposób, dzięki czemu nie musisz martwić się, że przygotowane przez Ciebie zapytanie w jednej wersji nie będzie funkcjonować w innej. Mamy tutaj do czynienia z pełną kompatybilnością pomiędzy wersjami.
Automatyzacja bez użycia makr
Wspomniałem już, że praca z Power Query jest prosta, ale teraz nastąpi najważniejsze. Otóż omawiany dodatek wszystkie operacje wykonywane przez użytkownika rejestruje według porządku chronologicznego. W ten sposób cały proces jest automatyzowany i składa się z poszczególnych kroków, które w każdej chwili możemy zmodyfikować, usunąć bądź zmienić ich kolejność. Następnie po każdej aktualizacji danych źródłowych nie musimy już powtarzać wszystkich tych operacji (przecież są już zarejestrowane), wystarczy kliknąć przycisk Odśwież i gotowe. Co za oszczędność czasu!
Co ważne, nie musisz pisać dodatkowych makr w języku VBA tylko po to, aby na pobieranych danych zostały wykonane dodatkowe operacje. Wszystko zrobisz bezpośrednio w Power Query i to jest super!
Power Query i język M
Jeśli odpowiednio dobrze poznasz omawiane tutaj narzędzie, to będziesz mógł tworzyć formuły z użyciem języka M, który jest stosowany w Power Query. Jego nauczenie się nie jest trudne, a bardziej zaawansowanym użytkownikom daje zdecydowanie większe możliwości odnośnie manipulacji danymi. Ponadto zamiast tradycyjnie „wyklikiwać” polecenia w edytorze Power Query, będziesz mógł pisać odpowiednie formuły.
Czy Power Query jest dla Ciebie?
Zdecydowanie TAK! Power Query to jedna z największych rewolucji w Excelu na przełomie ostatnich kilkunastu lat. Jego znajomość i stosowanie w pracy z danymi to absolutne must have zwłaszcza, jeśli zależy Ci na optymalizowaniu procesu pobierania i przekształcania danych. Na zapoznanie się z jego podstawowymi możliwościami nie potrzebujesz wiele czasu, ale pomyśl ile go zaoszczędzisz wykorzystując w codziennej pracy. Myślę, że warto przyjrzeć mu się nieco bliżej, do czego gorąco Cię zachęcam.